فهرست بستن

بخش rTMS و مرکز تی ام اس کلینیک ذهن برتر ایرانیان در سال 1389 شمسی بعنوان اولین مرکز درمان تی ام اس کشور ایران راه اندازی گردید.

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان با بیش از یک دهه فعالیت مستمر ، بعنوان مرکز درمان تی ام اس و هزاران پرونده موفق در این زمینه می باشد که بالاترین سطح تجربه در زمینه rTMS را در سطح کشور ایران دارا می باشد .

همچنین جدیدترین و بروزترین تجهیزات درمان تی ام اس استاندارد در سطح جهانی و بالاترین قدرت ممکن 3 تسلا می باشد. که توانایی درمان بیماران وسواس و سکته های مغزی را به راحتی دارا می باشد.

تنها منبع دانش ، تجربه است . آلبرت انیشتن

مطالب مربوط به rTMS در این بخش برای شما فهرست شده است :

همچنین درمانگاه ذهن برتر ایرانیان دارای پرونده رسمی به شماره 195049-3 از وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران است. و زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی ایران می باشد.

تی ام اس چیست ؟

حال که متوجه شدیم تی ام اس چیست . چگونه مغناطیس بر روی نورونهای مغز اثر میکند ، لازم از که بدانیم :

نحوه درمان تی ام اس rTMS بر بیماری افسردگی :

بیماری افسردگی یکی از شایعترین بیماری ها است. در حال حاضر 13% آقایان و 21% خانم ها به این بیماری مبتلا می باشند. و همانطوریکه ملاحظه می فرمایید تعداد مبتلایان به بیماری افسردگی بویژه درخانم ها آمار خیلی بالایی دارد. بطوریکه از هر 5 نفر خانم می توان گفت یک نفرشان به بیماری افسردگی گرفتار شده است. و از طرف دیگر میزان شیوع این بیماری متاسفانه در زندگی ماشینی امروزی و زندگی شهری رو به افزایش است.

بطوریکه بنا به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در سال 2020 انجام شده است. بیماری افسردگی دومین بیماری شایع پس از بیماریهای قلبی و عروقی خواهد بود. که اهمیت این بیماری را در مورد درمان چندین برابر می کند. و به نفع شرکتهای بیمه ای است که ، به روش درمانی تی ام اس اهمیت زیادی بدهند.

درمان تی ام اس روش درمانی جدید و موثر برای بیماری افسردگی:

زمانیکه من درمان با TMS را برای بیماران افسرده تجویز می کنم ، اغلب این سوال پیش می آید که تی ام اس یعنی چه و چکار می کند ، چگونه اثر می کند و چه عوارضی دارد ؟

در پاسخ باید بگویم که اگر شما و یکی از عزیزانتان از زندگی لذت نمی برید. و غم و اندوه تمام وجودتان را گرفته و اگر تمام زندگیتان را آه و ناله پر کرده. اگر حوصله صحبت حتی با عزیزانتان را ندارید. و اگر تنهایی را ترجیح می دهید. و می خواهید در کنج اطاق تنها باشید. اگر لذایذ و خوشی های این دنیا خوشحالتان نمی کند. و اگر از زندگی لذت نمی برید. و از مسافرت خوشتان نمی آید.

و اگر خودتان را مقصر می دانید و خودتان را سرزنش می کنید. و اگر برای انجام کارهای روزانه سست و بی حال و بی حوصله هستید. و توان انجام کارهای روزمره را ندارید و یا عزیزی را از دست داده اید و ماهها است که فقدان آن عزیز تمام وجودتان را تحت الشعاع قرار داده و پس از ماهها و شاید سالها نمی توانید او را فراموش کنید و حزن و اندوه تمام وجودتان را پر کرده و اگر خدای ناکرده از زندگی آنقدر سیر شده اید.

که افکار شیطانی خودکشی شما را عذاب می دهد ، اگر علیرغم اینکه در زندگی کمبودی ندارید و حتی در ناز و نعمت هستید ولی انگار در جهنم گرفتار شده اید و ماهها و سالهاست که از ته دل نخنده اید ، و زندگی برایتان یکنواخت و بی تفاوت شده است ، باید بدانید که بیماری افسردگی دارید. و خوشبختانه در حال حاضر این بیماری قابل درمان است و لازم است بدانید که شما به یک بیماری صعب العلاج مبتلا نیستید و همه این علائم با روش درمانی تی ام اس قابل علاج است .

افسردگی توسط درمان تی ام اس قابل درمان است

اگر شما برای درمان بیماری افسردگی از دارو استفاده می کنید. و ماهها و سالهاست که دارو مصروف می کنید. و در نتیجه دارو ، عوارض خاص خود را از قبیل افزایش وزن و چاقی و اختلالات خواب دارد. و پر خوابی و بی خوابی ، اختلالات دستگاه گوارش و یبوست و یا اختلالات قلبی و عروقی ایجاد کرده. طپش قلب و اختلالات کبدی و کلیوی و صدها عوارض دارویی مشابه دیگر ایجاد کرده. باید بدانید که بغیر از دارو درمانی روش جدید دیگری نیز هست. که می توان بر تمام این غم و اندوه خاتمه داد. و آن استفاده از دستگاه TMS برای درمان افسردگی است .

دستگاه TMS چیست و چگونه اثر می کند؟

در پاسخ به این سوال باید خدمتتان عرض کنم که دستگاه تی ام اس دستگاهی است که امواج مغناطیسی تولید می کند ولی سوال دیگری که مطرح می شود این است که امواج مغناطیسی که دستگاه TMS تولید می کند چگونه و با چه مکانیسمی بیماری افسردگی را درمان می کند ؟

در پاسخ باید بگویم که دانشمندان طی بررسی هایی که هم در افراد مبتلا به افسردگی و هم در افراد سالم بدست آورده اند و از هر دو دسته افراد سالم و بیماران افسرده نقشه برداری های رنگی و FMRI بعمل آورده اند و با هم مقایسه کرده اند ، به این نتیجه رسیده اند که در بیماران مبتلا به افسردگی در نواحی از مغز اختلال در عملکرد سلولهای عصبی وجود دارد.

یعنی در بیماران افسرده نواحی از مغز وجود دارد که در آن نواحی سلولهای مغزی فعالیت طبیعی ندارند و معمولا در ناحیه پیشانی طرفی در نیمکره چپ ناحیه ای وجود دارد که سلولهای آن ناحیه فعالیت کمتری از خودشان نشان می دهند و فعالیت کمتر این ناحیه بیشترین عامل جهت بروز بیماری افسردگی می شود و اگر ما به وسیله ای بتوانیم فعالیت این ناحیه از مغز را بحالت طبیعی برگردانیم، علایم بیماری افسردگی از بین خواهد رفت .

تی ام اس چیست
تفاوت نقشه مغزی فرد سالم با افسرده

اثر امواج مغناطیسی چگونه است؟

امواج مغناطیسی که دستگاه TMS تولید می کند، طوری است که می تواند از پوست و مو و استخوانهای جمجمه عبور کرده ، وارد مغز شود و پس از برخورد با سطح قشری مغز به امواج الکتریکی تبدیل شود . از آنجا که سلولهای مغزی دو نوع فعالیت (هم فعالیت شیمیایی و هم فعالیت الکتریکی) دارند، ورود امواج مغناطیسی و تبدیل آنها به امواج الکتریکی در فعالیت الکتریکی تغییر ایجاد می کند و از آنجا که شدت ، فرکانس و مدت زمان امواج تولید شده توسط دستگاه تی ام اس قابل کنترل است، ما می توانیم موجی که بتواند فعالیت سلولهای مغزی آسیب دیده در اثر بیماری افسردگی را تنظیم ، تعدیل و اصلاح کند ، را انتخاب کنیم و پس از اصلاح فعالیت سلولهای مغزی ، بیماری افسردگی درمان می شود.

تی ام اس چیست rTMS

عوارض درمان با TMS چیست؟

من قبل از هر چیزی باید خدمت شما عرض کنم که درمان با TMS یک روش درمانی تایید شده توسط FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) می باشد و در حال حاضر در اکثر کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا از این روش درمانی برای درمان بیماری افسردگی استفاده می شود و تابه حال هیچ عارضه قابل توجهی از دستگاه TMS مشاهده نشده است . به علاوه ، شخصی که با دستگاه تی ام اس کار می کند.

باید مهارت کافی داشته باشد ، تنظیم دستگاه خیلی مهم است چون باید موجی که برای درمان مناسب است به درستی انتخاب شود . در بعضی بیماران که سلولهای مغزی فعالیت بیشتری دارند ، باید آنها را مهار کرد تا به حالت طبیعی برگردند و در بعضی مواقع که سلولهای مغزی فعالیت کمتری دارند باید آنها را تحریک کرد، تا به حالت طبیعی برگردند تا در نتیجه بیماری درمان شود .

مقایسه دارو و TMS از نظر عوارض :

در درمانهای دارویی بیمار مجبور است که ماهها و یا سالها از دارو استفاده کند. و همانطوری که می دانید دارو خالی از عوارض دارویی و شیمیایی نمی باشد. و درست است که داروی تجویز شده توسط پزشک متخصص برای درمان افسردگی مفید می باشد. و باید مصرف شود. ولی واقعیت این است که دارو در معده حل شده و توسط دستگاه گوارش جذب و وارد خون می شود. و توسط گردش خون در کل نقاط بدن پخش می گردد.

درست است که این دارو برای درمان افسردگی مناسب است ولی ممکن است برای سایر اعضای بدن از جمله کبد و طحال ، کلیه ها و دستگاه گوارش ، قلب و عروق و ریه ها ، مغز و غیره زیان آور باشد ولی لازم است که بدانید که در درمان تتی ام اس به صورت موضعی عمل می کند یعنی فقط در آن ناحیه از مغز که در اثر بیماری آسیب دیده و سلولهای آن ناحیه به خوبی وظیفه خود را انجام نمی دهند دخالت می کند و سلولهای آسیب دیده مغزی را اصلاح ، تقویت ، تعدیل و تنظیم می کند و کاری با سایر اعضای بدن ندارد و در سرتاسر بدن پخش نمی شود .

مقایسه طول درمان دارو و rTMS

مزیت دیگری که بکارگیری دستگاه TMS در مقایسه با دارو درمانی دارد ، طول درمان است همانطوری که می دانید برای درمان بیماری افسردگی ماهها و سالها باید از دارو استفاده شود و اگر دارو قطع شود احتمال عود بیماری زیاد است و در بعضی مواقع لازم می شود که بیمار تا آخر عمر از دارو استفاده کند ولی در مورد روش درمان با دستگاه TMS پس از یک دوره درمان 20 – 15 جلسه ای که معمولا جلسات هر روز و هفته ای 5 الی 6 جلسه انجام می شود ، بیمار ظرف حداکثر 20 روز بهبودی پیدا می کند و حتی پس از بهبودی با صلاحدید پزشک معالج می توان بتدریج دارو های تجویزی را کم و حتی قطع کرد . پس ملاحظه می کنید که طول درمان توسط دستگاه TMS برای درمان بیماری افسردگی کمتر از دارو درمانی است .

مقایسه هزینه درمان دارویی با rTMS

یکی دیگر از مزایای مهم درمان با دستگاه TMS مقرون بصرفه بودن آن است . بسیاری از بیماران می پرسند که بظاهر این درمان گران تر و لوکس تر است ولی در واقع اینطور نیست. اگر ما این واقعیت را در نظر بگیریم که در درمان دارویی بیمار باید سالها دارو بخورد. و هزینه آن را محاسبه کنیم. و در ضمن هزینه ای که ناشی از عوارض دارویی پیش می آید محاسبه کنیم. و این را هم در نظر بگیریم که طول درمان با دستگاه TMS خیلی کمتر است. و در ضمن عاری از کوچکترین عارضه می باشد. به آسانی به این نتیجه خواهیم رسید ، که درمان با TMS خیلی با صرفه تر است.

فرق الکتروشوک با rTMS در درمان افسردگی چیست؟

اولا خدمت شما عرض کنم که هر دو وسیله درمان ، مورد تایید سازمان غذا و دارو است. در کشورهای آمریکایی و اروپایی و از جمله در کشور خودمان مورد تایید می باشد. ولی همانطوری که می دانید برای انجام درمان با دستگاه TMS بیمار بطور سرپایی درمان می شود. و با پای خودش می آید و موقع رفتن حتی خودش می تواند رانندگی کند .

استفاده از درمان تی ام اس کوچکترین دردی ندارد. و کاملا روش درمانی غیرتهاجمی است. و بیمار آن را به راحتی می پذیرد. در صورتی که در درمان با الکترو شوک حتما باید بیمار در بیمارستان بستری شود. و در ضمن جریان الکتریکی با ولتاژ زیاد به مغز بیمار وارد می شود. و منجر به تشنج شده و حتما لازم است برای بیمار بیهوشی عمومی داده شود. پس از انجام الکتروشوک از مهمترین عوارض آن فراموشی و ایجاد اختلال حافظه در بیمار می باشد. در صورتی که هیچکدام از این عوارض در درمان تی ام اس وجود ندارد. همچنین در مورد نتیجه درمان باید اضافه کنم که نتیجه درمان تی ام اس و الکتروشوک تقریبا مانند هم است. و فرق چندانی با هم ندارد.

مزایای استفاده از دستگاه TMS چیست؟

1- درمان تی ام اس روش غیر تهاجمی است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان و انجام بیهوشی و اعمال جراحی و غیره ندارد.

2- کاملا بدون درد است .

3- به صورت موضعی اثر می کند و در قسمتهای سالم بدن و سایر اعضای بدن اثرات سوء و عوارض ندارد .

4- طول درمان کوتاهتر است و سریعتر از درمان های دارویی بهبودی حاصل می شود .

5- مقرون به صرفه است چون طول درمان کوتاهتر است .

6- کاملا بدون عارضه می باشد و عوارض شیمیایی داروها را ندارد.

7-ماندگاری اثر درمانی تی ام اس خیلی بیشتر از دارو است چون در اغلب موارد پس از قطع دارو علائم بیماریی بر می گردد ولی در درمان TMS این حالت به ندرت اتفاق می افتد و برای اینکه درمان با TMS ماندگاری بیشتری داشته باشد لازم است که چند جلسه با فواصل زیاد به عنوان جلسات یادآوری انجام شود.

چه بیماریهایی به غیر از افسردگی با TMS قابل درمان هستند؟

در حال حاضر ، بیماری میگرن و بیماری افسردگی ، دو بیماری می باشند که توسط سازمان غذا و دارو در کشورهای اروپایی و آمریکایی مورد تایید می باشد و برای درمان بیماری میگرن یک دستگاه تی ام اس ویژه که مشخصات بخصوصی دارد استفاده می گردد ؛ علاوه بر آن به عنوان درمان کمکی در اغلب بیماریهای مغز و اعصاب از این روش درمانی استفاده می کنند؛ از جمله بیماری پارکینسون ، بیماری آلزایمر ، وزوز گوش ، بیماری صرع ، توان بخشی در سکته مغزی ، فیبرومیالژیا و دردهای عضلانی استفاده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *