فهرست بستن

نقشه مغزی QEEG چیست ؟

برای اینکه بدانیم نقشه مغزی QEEG چیست؟ . لازم است از فردی که می خواهیم QEEG  بگیریم ، اول الکتروانسفالوگرافی یا EEG  تهیه کنیم. البته لازم است بدانیم که الکتروانسفالوگرافی یا نوارمغزی چیست. الکترو آنسفالوگرافی عبارت است از ثبت فعالیت الکتریکی نورون های قشر مغز از روی جمجمه.

در کلینیک ذهن برتر ایرانیان نقشه مغزی با استفاده از نرم افزار 2021 انجام میشود

که پس از قراردادن الکترود ها در نقاط مختلف سر، فعالیت الکتریکی را می توانیم در آن نقاط برای مدت زمان معلوم ثبت کنیم. وبعد ازآن می توان آنها را در کامپیوتر ذخیره کرده و یا آنها را در روی کاغذ چاپ و مطالعه کرد.

مطالعه نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی به صورت مشاهده چگونگی فعالیت الکتریکی توسط متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) انجام میشود ، در این مشاهده بعضی از بیماری ها مانند بیماری صرع و آنسفالیت را می شود تشخیص داد.

چرا نقشه مغزی – QEEG – مهم است ؟

برای بررسی بیشتر و اینکه بدانیم نقشه مغزی QEEG چیست؟ باید بدانیم که تشخیص بیماری های روانی وبیماری های شناختی مغز ، و بیماری هائی نظیر آلزایمر و پارکینسون لازم است ، داده های مربوط به نوار مغزی توسط نرم افزار مخصوصی تجزیه و تحلیل یا آنالیز شود.

که متخصص مغز و اعصاب فقط با نگاه کردن نمی تواند این تجزیه و تحلیل را انجام دهد. وقتی که نوار مغزی توسط نرم افزار تجزیه و تحلیل می شود ، بطور دقیق فرکانس امواج مغزی را در نقاط مختلف مغز نشان می دهد. و اگر بین دو نیمکره غیرقرینگی باشد ، بطور دقیق توسط رنگ ها آن را نشان می دهد. میزان فعالیت سلول های مغزی را به صورت آمپلیتود در نقاط مختلف مغز نشان می دهد.

میزان هماهنگی بین نورون ها را با رنگ در نقاط مختلف مشخص می کند . ومهم تر از همه این که توسط نرم افزار خاصی نقشه مغزی یا QEEG  انجام شده با نقشه مغزی یا QEEG  هزاران انسان نرمال وسالم (استاندارد) که از نظر جنس و سن عینا با شرایط فردی که نقشه مغزی گرفته یکسان است ، مقایسه می شود ، و در هر نقطه از مغز فرد مورد آزمایش ، اگر ایراد و اشکالی وجود داشته باشد ، به صورت رنگ های مختلف میزان انحراف از استاندارد را نمایان می کند. و وقتی که متخصص مغزواعصاب به این نقشه ها نگاه می کند ، دقیقا محل و چگونگی ضایعه مغزی مشخص می شود.

 

نقشه مغزی QEEG چیست؟

 

با نقشه مغزی چه بیماری هایی را می شود تشخیص داد ؟

لازم است بدانیم نقشه مغزی QEEG برای تشخیص چه بیماری هایی استفاده میشود؟

تعداد زیادی از بیماری های را که توسط الکتروانسفالوگرافی کمی می توان آنها را تشخیص داد ، در صورتی که با الکتروانسفالوگرافی ساده و سنتی نمی‌توان این بیماری ها را تشخیص و یا پیگیری کرد ، این دسته از بیماریها عبارتند از :

آنسفالوپاتی ها ، اختلالات یادگیری ، بیماریهای توأم با اختلال توجه و تمرکز مانند ADHD ، بیماری‌های خلقی ، اختلال حافظه ، دمانس ، آلزایمر، دلیریوم ، اختلالات عروقی مغز و سکته های مغزی ، انواع بیماری های صرع و اپی لپسی ، الکلیسم ، سندروم آسپرگر ، افسردگی ، اضطراب ، اوتیسم ، بیماری های دوقطبی ، chronic pain و سردردهای میگرنی ، اعتیاد ، فیبرومیالژی ، ایسکمی های هیپوکسیک ،وسواس یا OCD ، بیماری پانیک ، پارکینسون , PTSD, TBI , traumatic brain injury, tinnitus , بیماری پریون ،اسکیزوفرنی ،بررسی اثرات انواع داروها …

تفاوت نقشه مغزی با نوار مغزی چیست ؟

فرقی که نقشه مغزی یا QEEG با نوارمغزی یا EEG  یا الکتروانسفالوگرافی دارد این است که ، این وسیله تشخیصی برای طیف وسیعی از بیماری های مغزی و روانی بکار می رود . بطوریکه علاوه بر تشخیص انواع بیماری هائی نظیر بیماری صرع ویا اپی لپسی ، آنسفالیت ، برای تشخیص بیماری هائی نظیر آلزایمر ، پارکینسون ، سکته های مغزی ، افسردگی ، اضطراب ، بیماری وسواس ، اسکیزوفرنی ، ضربه های مغزی ، سندرم بعد از ضربه مغزی ، اختلال یادگیری ، اتیسم ، نقص توجه و تمرکز و بیش فعالی کودکان و بزرگسالان ، کمک کننده است.

 

برای رزرو نوبت از کلینیک ذهن برتر ایرانیان – هر لحظه از شبانه روز می توانید از لینک زیر استفاده نمایید :

رزرو نوبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *